Határtalanul! 2018.09.19-22.

2018.09.19-22.
HAT-18-01-0250

1)     2018.09.19.
Reggel 7 órakor teljes létszámmal útra keltünk a Rábapatonai Petőfi Sándor Általános Iskola elől. 8.30-kor megérkeztünk a Nagyszarvai Alapiskolába, amely egy magyar nyelvű, alapfokú közoktatási intézmény Szlovákiában. A kölcsönös bemutatkozás után az iskola diákjai egy verses-zenés műsorral kedveskedtek nekünk.
Következő állomásunk Dévény volt, ahol megtekintettük a vár maradványait, mely vár valaha a történelmi Magyarország észak-nyugati kapuja volt. Itt felidéztük Ady Endre Góg és Magóg fia vagyok én című versét.
Tovább utaztunk Pozsonyba, ahol felkerestük a pozsonyi várat, besétáltunk az udvarába, majd megtekintettük a koronázásoknak helyt adó Szent Márton dómot és tettünk egy sétát az Óvárosban.
A délután utolsó programjaként meglátogattuk a koloni tájházat, ahol Bráth Erzsébet felidézte nekünk a Kodály Zoltán által Kolon környékén gyűjtött népdalokat, és bemutatta a település néprajzi gyűjteményét.
Este elfoglaltuk nyitrai szálláshelyünket, majd vacsora után megtekintettük a belvárost.

2)     2018.09.20.
A reggeli elfogyasztása után felkerekedtünk, hogy megtekintsük a Kárpát-medence egyik legszebb, legépebben megmaradt várát, a Vöröskői várat. Az udvaron található a kastély tulajdonosa, a gróf Pálffy család címerével díszített szökőkút, mely előtt felidéztük a Pálffy család győri kötődését.
A nap következő állomásán Beckó várának maradványait tekintettük meg, mely a történelmi Magyarország egykori határvédelmi erődrendszerének egyik fontos bástyája volt.
Utunkat folytatva megérkeztünk Trencsén városába. Felkerestük a város felett magasodó erődöt, ahol Luxenburgi Zsigmond eljegyezte Nagy Lajos leányát, valamint Mátyás király a cseh király lányát, Podjebrád Katalint. A várból pompás kilátás nyílt a városra.
Ezt követően elfoglaltuk trencséni szállásunkat.

3)     2018.09.21.
Reggeli után Bajmócra indultunk, ahol megtekintettük Mátyás király egyik kedvenc lovagvárát. A vár kapujával szemben még mindig áll az a hatszáz éves hársfa, amely alatt Mátyás király leveleit diktálta. Az épület belső berendezései is érintetlenül megmaradtak az évszázadok során, bemutatva számunkra a régi korok nemeseinek életét.
Következő állomásunk Zólyom volt, itt megtekintettük Nagy Lajos királyunk vadászkastélyának épült várkastélyt. Itt született Balassi Bálint, elidőztünk emléktáblája előtt.
A híres felvidéki bányavárosok közül elsőként Besztercebányát látogattuk meg. Egy séta során megtekintettük a város főterét és a városfal maradványait, melynek kiépítése Mátyás király nevéhez fűződik.
A nap zárásaként elfoglaltuk szállásunkat a Körmöcbánya melletti Lucky településen.

4)     2018.09.22.
Az utolsó napunkon megtekintettük Körmöcbánya főterét, ahol elidőztünk az első aranyforintot nyomtató Károly Róbert magyar uralkodó szobra előtt.
Az általunk meglátogatott felvidéki városok közül utolsóként Selmecbányára érkeztünk, ahol elsőként a bányamúzeumot tekintettük meg és alászálltunk a Bertalan-táróba.
A felszínre bukkanásunk után felkerekedtünk, és sétát tettünk a belvárosban, ahol megtekintettük az Evangélikus Líceum épületét, ahol táblát helyeztek el iskolánk névadójának, Petőfi Sándornak ott töltött évei emlékére.
Végezetük, utolsó programként az Óvárba látogattunk el, amelynek udvarán koszorút helyeztünk el az 1848-49-es szabadságharc emlékművénél, és főhajtással tisztelegtünk a szabadságharc hősei előtt.
Élményekkel gazdagon szálltunk fel a buszra és indultunk haza.