Iskolánk már harmadik alkalommal csatlakozott ehhez a kiváló kezdeményezéshez.
A
tervezés előtt részt vettünk a felkészülést segítő webináriumokon,
szakirodalmat olvastunk, ötleteltünk. Végül a tavasz témakör mellett
döntöttünk, hiszen ez a témakör mind alsó, mind felső tagozaton szerepel a
tananyagban. Míg a kisebb gyerekek főleg
az évszak jellemzőiről tanulnak, illetve olvasnak, addig a nagyobb diákok már a
tavaszi ünnepkörrel is részletesebben foglalkoznak.
Mivel
az iskola összes diákja részt vett a projektben, ezért is lett projektünk címe:
Előttem az utódom, avagy így tanulunk
mi
Tavaszi projekt
A
téma kiválasztását követte a részletes tervezés,
valamint az ütemterv elkészítése.
A
projekt céljait gondolattérképen jelenítettük meg:
Készítettünk
figyelemfelhívó plakátot, illetve kidolgoztuk a kerettörténetet is, amik itt láthatók.
A témahét indítására április 9-én került sor.
A 3. osztályosok ezen a napon vidám tavaszi képeket készítettek Paint-ben. A bátrabbak a Paint 3D-vel próbálkoztak. Az egyik kisgyerek profi módon ismeri ezt az alkalmazást, így sokat segített a többieknek is. (egymástól tanulás) Számukra a legnehezebb feladat az volt, amikor egy Linoit felületen kellett megosztani a képeket. De elég volt egyszer elmagyarázni, megmutatni a gyerekeknek a feltöltés lépéseit, utána már tudtak egymásnak is segíteni.
Az 1. napot az 5. osztályosokkal zártuk, akik több alkalmazással is dolgoztak: készítettek puzzle-t, gondolattérképet, valamint szófelhőket is. A munkáikat ők is egy Linoit felületre töltötték fel. Jó volt látni, hogyan gyűlnek az alkotásaik a táblán. Természetesen az általuk készített feladatok, játékok nem öncélúan készültek, hanem a hét folyamán felhasználásra is kerültek.
Az
1-4. osztályos tanulók szüleit megkértük a szülői zárt csoportokban, hogy az
általunk megadott alkalmazásokat lehetőség szerint töltsék le gyermekük
tablet-jére, illetve okostelefonjára, valamint engedjék meg, hogy a kicsik
elhozzák az iskolába az okoseszközeiket.
A
szülők maximálisan együttműködtek velünk, amit ezúton is nagyon köszönünk😊
Az
iskolai tabletekre mi is letöltöttük az alkalmazásokat, így azok a gyerekek is
tudtak dolgozni, akik nem hozták el az eszközeiket.
Jelentkeztünk
a multi-flashmobra, így hangolódva rá az előttünk álló témahétre. Mivel 77
iskola jelentkezett, így mi a Digitális Témahét szlogenjének 1. betűjét kaptuk:
Nyiss a digitális jövőre!
Az
eredmény látható a fényképen:)
A témahét indítására április 9-én került sor.
Először
az 1-2. osztályosok érkeztek:
Ők
még nem tanulnak informatikát, ezért különös izgalommal vártuk, hogyan tudják
használni az eszközeiket. A kicsik a kerettörténet megismerése után a Sündisznó történetével
„játszottak” először. (Az applikációról Fegyyverneky Gergő-Aknai Dóra
Orsolya: A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak, Neteducatio, 2017
könyvben olvastunk.)
Játszva,
észrevétlenül gyakorolták a kisgyerekek a szövegértést, fejlődött logikájuk,
gondolkodásuk. A legtöbben 2-3 fős csoportokban dolgoztak vita nélkül,
egymással együttműködve. De voltak olyan gyerekek is, akik egyedül oldották meg
a feladatokat.
Nagy
derültséget okozott, amikor kiderült, hogy az egyik kisgyerek szinte végig úgy
oldotta meg a feladatokat, hogy angol nyelven látta az utasításokat.
A
süni után megérkezett a nyuszis feladat, a KidsMath,
ahol a számkör kiválasztása után gyakorolhatták a gyerekek az összeadást,
kivonást.
A 3. osztályosok ezen a napon vidám tavaszi képeket készítettek Paint-ben. A bátrabbak a Paint 3D-vel próbálkoztak. Az egyik kisgyerek profi módon ismeri ezt az alkalmazást, így sokat segített a többieknek is. (egymástól tanulás) Számukra a legnehezebb feladat az volt, amikor egy Linoit felületen kellett megosztani a képeket. De elég volt egyszer elmagyarázni, megmutatni a gyerekeknek a feltöltés lépéseit, utána már tudtak egymásnak is segíteni.
Az 1. napot az 5. osztályosokkal zártuk, akik több alkalmazással is dolgoztak: készítettek puzzle-t, gondolattérképet, valamint szófelhőket is. A munkáikat ők is egy Linoit felületre töltötték fel. Jó volt látni, hogyan gyűlnek az alkotásaik a táblán. Természetesen az általuk készített feladatok, játékok nem öncélúan készültek, hanem a hét folyamán felhasználásra is kerültek.
Slideshow 3 on Biteable.
A
témahét 2. napján, április 10-én az
1-2. osztályosok az Okosdoboz
feladataival gyakorolták a szövegértést, helyesírást, tesztelték a tudásukat az
északok, tavaszi ünnepek, kerti munkák témakörben., szavakat alkottak betűkből.
A mai gyerekek szeretik az azonnali visszajelzést, ezért is tetszett nagyon ez
az alkalmazás. Sokan boldogan újságolták el nekünk az elért eredményeket. Több
kisgyerek elmondta nekünk, hogy ő bizony otthon is fog ezekkel a játékokkal
játszani. Voltak, akik még Paint-ben is készítettek rajzokat.
Az
5. osztályosok programozást gyakoroltak tableten a Programozás gyerekeknek,
Coddy,
valamint a Scratch Jr
alkalmazásokkal. Ők eddig csak az ImagineLogo alkalmazással programoztak. Volt
olyan tanuló, aki még hangot is csatolt a Scratch Jr-ban készült programjához.
A
8. osztályos tanulók megtanultak QR-kódokat készíteni. Olyan kódokat
készítettek, amik alá tavaszhoz kapcsolódó találós kérdéseket rejtettek el
megoldás nélkül. A kódoknak a következő napokon fontos szerepe lesz. Több
tanuló ellenőrzésként ki is próbálta a leolvasást. Többen készítettek
gondolattérképeket, valamint feladatokat a LearningApps-ben. Természetesen ezek
is előkerültek a következő napokban.
Április 11-én
a kiterjesztett valósághoz
kapcsolódott a legtöbb program. Az előző napon készült QR-kódokat kinyomtattuk
és kitettük az informatikateremben. A 2. és 3. osztályos tanulók a tabletek,
okostelefonok segítségével leolvasták a találós kérdéseket, amiket le is írtak
a füzetbe a megfejtéssel együtt. A
gyerekeknek a nehézséget az okozta, hogy elfelejtették, melyik kódot olvasták
már le. A találós kérdések ellenőrzésekor kiderült az is, melyik tanulónak
sikerült a legjobban, legügyesebben kódokat olvasni. A gyerekeknek nagyon
tetszett ez a feladat. Hitetlenkedve
hallgatták, hogy néhány perc alatt akár ők is tudnának készíteni ilyen kódokat.
Megígértük nekik, hogy a héten bebizonyítjuk, milyen egyszerű a kódkészítés.
Ezen
a napon az alsósok megismerkedtek a Quiver 3D
alkalmazással is. Kiszínezték a kinyomtatott képeket, majd megnézték, hogyan
repkednek a színes pillangók, hogyan nézelődik a nyuszi, illetve hogyan gyűjti
a zsiráf a tojásokat. Ez is nagyon tetszett a gyerekeknek. Aki letöltötte
otthon ezt az alkalmazást, maga is próbálkozott a leolvasással. Többen mondták,
hogy megmutatják majd a kistestvérüknek is.
A
mai napon megismerkedtek a picik Beebot méhecskével is, ami szintén elnyerte
tetszésüket.
Április 12-én
került sor a hét egyik legizgalmasabb programjára: a gyerekek megismerkedtek a robotokkal. A fokozatoság elvét
betartva először a legegyszerűbben programozható Beebot méhecskékkel dolgoztak
a gyerekek. Jó volt látni, hogy még az elsősök is milyen jól együtt tudnak
dolgozni: egymásnak adtak feladatokat a különböző pályákon. A 2. osztályosoknak
megmutattuk a Lightbot alkalmazást is, amivel a kezdeti nehézségek ellenére jól
haladtak a gyerekek. Az ügyesebbek egyedül is nagyon sok pályát megoldottak.
A
méhecskét követte az mBotRanger bemutató, ahol megnéztük, miket tud a
kisautó. Ezután elérkezett a meglepetés,
Edbot robot bemutatót tartott. Nagyokat nevettek a gyerekek, amikor meglátták
pl. a fekvőtámaszokat. Már az elsősök közül is sokan készítettek
okostelefonjaikkal videókat, fényképeket.
A
robotokat megnézték a felső tagozatosok is, akik szintén csodálkoztak a kis
robot tudásán. A nagyok ezen a napon nemcsak a bemutatókat tekintették meg,
hanem az előző napi alkotásokból e-book-ot készítettek a Canva alkalmazás
segítségével.
A
témahét utolsó napján, április 13-án
az 1. osztályosok a héten megismert tabletes „játékokkal” játszottak, Beebot
méhecskét programoztak.
Ezen
a napon kerültek elő a 8. osztályosok által kedden készített feladatok, amiket
a 2., és 3. osztályosok oldottak meg. A feladatok között volt párosítás, Legyen
Ön is milliomos! játék, akasztófa, valamint szókereső is természetesen
mindegyik a tavasz témaköréhez kapcsolódott. A legnehezebb feladatnak a
szókereső bizonyult, mivel a nagyok nagy betűrácsot állítottak be. A feladatok
megoldásában a tanító nénik is segítettek a gyerekeknek.
A
2. osztályosok megtanultak szófelhőt és QR kódokat is készíteni. De ezt a 8.
osztályosok tanították meg nekik, amire projektünk címe is utal. (Előttem az
utódom)
Néhány alkotás a 2. osztályosoktól:
Mivel
a gyerekek nagyon megkedvelték a robotokat, így ezen a napon is előkerültek a
Beebot méhecskék, valamint Edbot is, aki megtornáztatta a gyerekeket. A
tanulóknak utánozniuk kellett a kis robotot.
A felső tagozatosok befejezték az előző nap elkezdett e-book-okat, amikből lapozható könyvet készítettünk.
Tavasz1
Tavasz2
Tavasz3
A projekt zárásaként a gyerekek kitöltöttek egy két kérdésből álló kérdőívet a Mentimeter segítségével.
A
témahéthez kapcsolódik még egy program, lányok részt vehetnek robotszerelésen
és kipróbáláson.
De
voltak, akik a tableten programoztak.
A felső tagozatosok befejezték az előző nap elkezdett e-book-okat, amikből lapozható könyvet készítettünk.
Tavasz1
Tavasz2
Tavasz3
A projekt zárásaként a gyerekek kitöltöttek egy két kérdésből álló kérdőívet a Mentimeter segítségével.
Produktumok:
A
témahét során a gyerekek nagyon sok produktumot hoztak létre. Minden felső
tagozatos osztály külön Linoit felületen dolgozott, ahova minden munkájukat
feltöltötték. Ez a felület mindenki számára elérhető volt, így tudtak a
gyerekek e-book-ot készíteni a feltöltött alkotásokból.
A
8. osztályosok pedig ide töltötték fel LearningApps-ben készített feladataikat,
amikből tankockamátrixot készítettünk az alsóbb évfolyamra járóknak. A
feltöltött QR kódokat is innen tudtuk kinyomtatni.
Mivel
a Digitális Témahéttel egybeesett a Költészet hete, így a gyerekek készítettek
szófelhőket a kedvenc verseikből is, amikből kiállítást szerveztünk az iskola
folyosóin.
Aki
a legtöbb verset és szerzőt kitalálja a szófelhők alapján jutalomban részesül.
Összegezve
elmondható, hogy a gyerekek nagyon sok olyan alkalmazást, applikációt ismertek
meg, amelyek a tanulásban segítségükre lehetnek. Megmutattuk nekik, hogy ezek
az okoseszközök nemcsak játékra használhatók, hanem segítőtársaink a tanulásban
is.
Mindenki
nagyon jól érezte magát, ahogyan a visszajelzésekből is kiderült.
A következő infografika megmutatja, mely alkalmazásokkal, applikációkkal dolgoztunk ezen a héten:
A következő infografika megmutatja, mely alkalmazásokkal, applikációkkal dolgoztunk ezen a héten: