Ebben az évben is lelkesen készültünk márciusban a Digitális Témahétre, de sajnos a koronavírus közbeszólt. Mivel mindenképpen szerettünk volna ismét részt venni ezen az eseményen, így az eredeti elképzelésünket megváltoztattuk és igyekeztünk olyan témát keresni, amelyet meg tudunk valósítani a tantermen kívüli digitális munkarendben is.
Így esett választásunk az internetes alkalmazásokra,
az internetbiztonságra, ami úgy gondoljuk, most talán még fontosabb, mint a
megszokott oktatás során.
Projektünk címének a Jelenünk a jövőben címet választottuk, hiszen a gyerekekkel kitértünk arra is, ők hogyan képzelik el a
digitális világot, mit gondolnak arról, hogyan fognak tanulni néhány év, évtized múlva.
Előkészület:
A téma kiválasztása után kiválasztottuk, mely évfolyamokat vonjuk be projektünkbe.
Végül a 3-8. évfolyamon tanuló diákokkal vettünk részt a témahéten. Úgy gondoltuk, az 1-2. osztályos tanulóinknak a digitális munkarendben való
részvétel sem egyszerű, hiszen sok szülői segítségre van szükségük, így nem
szerettük volna őket még több feladattal terhelni.
Meghatároztuk, mely készségeket, képességeket szeretnénk fejleszteni projektünk során:
- digitális kompetencia
- gondolkodás
- logika
- fantázia
- szövegértés
- írásbeli kifejezőkészség
- digitális írástudás
- együttműködés
- esztétikai érzék
- helyesírás
- kreativitás
Mivel a gyerekeknek új alkalmazásokat kellett használni, ezért elkészítettük előre a Kahoot kvízek megosztásához, a gondolattérképekhez, infografikai alkalmazásokhoz a videókat, amiket szintén az Edmodo felületén osztottunk meg tanítványainkkal.
Az SNI-s BTMN-es tanulók is részt vettek a munkában, igaz, előfordult, hogy ők több segítséget, útmutatást igényeltek. A kezdeti nehézségek leküzdése után nagyon szép munkákat adtak be ők is.
Először elkészítettük a kerettörténetet, ami itt látható.
Feladatok:
Mivel mi az Edmodo felületén dolgozunk a tantermen kívüli digitális munkarendben, így itt adtuk
ki a tanulóknak a feladatokat, amik évfolyamonkénti bontásban itt láthatók.
3. évfolyam: Tanulás a jövőben rajzban elmesélve
4. évfolyam: E-book kontra hagyományos könyv
5. évfolyam: Digitális világ jövője gondolattérképpel
6. évfolyam: Digitális világ jövője gondolattérképpel
7. évfolyam: Internetbiztonság, digitális világ
8. évfolyam: Internetes térképek; Elképzeléseim az
informatika jövőjéről
3. évfolyam: Tanulás a jövőben rajzban elmesélve
A tanulóknak még nincs informatika órájuk, így voltak
akik papíralapon készítették el a feladatot, amit digitális formában juttattak
el hozzánk.
Szinte mindenki úgy képzeli a jövő oktatását, hogy
tableten fognak a gyerekek tanulni. Több tanulónál megjelent a robot-tanár is. A gyerekek most érezték át igazán, hogy a digitális eszközök nemcsak játékra valók, hanem a tanulásban is segítenek minket.
4. évfolyam: E-book kontra hagyományos könyv
A gyerekeknek az e-book-ot és a hagyományos könyvet
kellett összehasonlítani.
Előzetesen úgy gondoltam, hogy biztosan az e-book-ot
fogják választani a gyerekek, de nem így történt. Többen említették, hogy ők
jobban szeretik a papíralapú könyvet, főleg azokat, amikben kép is van.
Egy gondolattérképen gyűjtöttük össze a gyerekek
véleményét.
Nagyon érdekes gondolatokat fogalmaztak meg a
gyerekek, amiket a popplet.com oldalon gondolattérképen el is készítettek.
Sajnos voltak technikai gondok, amikor nem tudták a gyerekek pl. tableten
megnyitni az adott alkalmazást. Akkor ajánlottam nekik más ingyenes
alkalmazásokat a Google Play áruházból, amiket ügyesen le is töltöttek és sikeresen használtak.
Volt olyan gond is, hogy a képet az általam ismertetett módon nem tudták
lementeni, de ekkor mindenki képernyőképet készített, amit fel is töltött.
Néhány érdekes ötlet:
- robot
háziállatok
- toronyórák
digitálisak lesznek
- lebegő
autók, önvezető autók
- digitális
oktatás
- robotok
mindenütt
- mesterséges
intelligencia
Több tanuló kutatómunkát is végzett az interneten,
főleg a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.
A legérdekesebb gondolattérképekből egy kis kiállítás
itt található.
7. évfolyam: Internetbiztonság, digitális világ
Ezen az évfolyamon kitértünk az internetbiztonságra is
a digitális világ jövője mellett. Mindenki választhatott a két téma közül, de
sokan a két témából készítettek egy gondolattérképet.
Az internetbiztonsággal kapcsolatban legtöbbször
felmerült kifejezések:
- jelszó
- hacker
- vírusirtó
Nagyon jó, hogy a gyerekek tudják, mire kell
figyelniük az internet használatakor. Remélem, be is tartják ezeket.
A digitális világ jövőjénél a legérdekesebb elképzelések:
- Facebook
VR
- botok
a közösségi platformokon
- digitális oktatás
Egy kis kiállítás a 7. osztályosok munkáiból:
8. évfolyam: Internetes térképek; Elképzeléseim az informatika jövőjéről
Ezen az évfolyamon több feladatot kaptak a tanulók,
amiket többen csoportban oldottak meg. Ők már sok alkalmazást ismertek, ezért
olyanokat kerestem számukra, amik újszerűek és kihívást jelentenek számukra is.
Így alkottak képregényt, kvízeket, keresztrejtvényt
is.
Ráhangolódásként egy játékkal játszottak a gyerekek a https://www.geoguessr.com/ oldalon,
amelyben földrajzi ismeretüket tesztelhették. A vélemények szerint azért
akadtak benne nehezebb feladatok is.
Vélemények az internetes térképekről és a játékról:
Néhány alkotás a 8. osztályosoktól:
Értékelés, ellenőrzés:
Megadtuk előre az értékelés szempontjait, amit az Edmodo felületén osztottunk meg a tanulókkal.
Gondolattérkép
|
||
kiváló
|
minden
ág kidolgozott
|
saját
vélemény van
|
jó
|
az
egyes ágak félig kidolgozottak
|
saját
vélemény van
|
megfelelő
|
az
egyes ágak alig kidolgozottak
|
saját
vélemény van
|
nem
megfelelő
|
az
egyes ágak alig kidolgozottak
|
saját
vélemény nincs
|
Keresztrejtvény
|
||
kiváló
|
a
meghatározások érthetőek, helyesen megfogalmazottak
|
helyesírás
hibátlan
|
jó
|
a
meghatározásokban néhány nyelvhelyességi hiba van
|
helyesírás
hibátlan
|
megfelelő
|
sok
a nyelvhelyességi hiba
|
helyesírásban
1-2 hiba van
|
nem
megfelelő
|
sok
a nyelvhelyességi hiba
|
helyesírásban
sok a hiba
|
Kahoot
kvíz
|
||
kiváló
|
kvízkérdések,
válaszok hibátlanok
|
sikeres
megosztás
|
jó
|
kvízkérdésekben,
válaszokban 1-2 hiba van
|
sikeres
megosztás
|
megfelelő
|
kvízkérdésekben,
válaszokban sok hiba van
|
sikeres
megosztás
|
nem
megfelelő
|
kvízkérdésekben,
válaszokban sok hiba van
|
a
megosztás nem megfelelő
|
Minden beküldött feladatra, véleményre, gondolatra a
tanulók kaptak visszajelzést, hiszen az Edmodo felületén erre is lehetőség van.
A gyerekek dolgoztak önállóan, illetve 8. osztályban
csoportban is. Jó volt látni, ahogyan a csoporttagok egymás között beosztották
az egyes feladatokat, megbeszélték, ki mit vállal be.
Az elkészült munkák felkerültek egy közös Linoit
felületre, így bárki megnézheti, illetve ki is próbálhatja a Kahoot teszteket.
A Linoit felület itt található.
Ez a témahét más volt, mint az eddigiek, reméljük,
azért így is sikerült a tanulóknak érdekes, hasznos alkalmazásokat mutatni. Az itt megszerzett ismereteket pedig remélhetőleg a későbbiek során is tudják hasznosítani.