DTH 2020

     
      Ebben az évben is lelkesen készültünk márciusban a Digitális Témahétre, de sajnos a koronavírus közbeszólt. Mivel mindenképpen szerettünk volna ismét részt venni ezen az eseményen, így az eredeti elképzelésünket megváltoztattuk és igyekeztünk olyan témát keresni, amelyet meg tudunk valósítani a tantermen kívüli digitális munkarendben is.




  Így esett választásunk az internetes alkalmazásokra, az internetbiztonságra, ami úgy gondoljuk, most talán még fontosabb, mint a megszokott oktatás során. 

Projektünk címének a Jelenünk a jövőben címet választottuk, hiszen a gyerekekkel kitértünk arra is, ők hogyan képzelik el a digitális világot, mit gondolnak arról, hogyan fognak tanulni néhány év, évtized múlva.


Előkészület:

A téma kiválasztása után kiválasztottuk, mely évfolyamokat vonjuk be projektünkbe.
Végül a 3-8. évfolyamon tanuló diákokkal vettünk részt a témahéten. Úgy gondoltuk, az 1-2. osztályos tanulóinknak a digitális munkarendben való részvétel sem egyszerű, hiszen sok szülői segítségre van szükségük, így nem szerettük volna őket még több feladattal terhelni.

Meghatároztuk, mely készségeket, képességeket szeretnénk fejleszteni projektünk során:
  •           digitális kompetencia
  •       gondolkodás
  •       logika
  •       fantázia
  •       szövegértés
  •       írásbeli kifejezőkészség
  •       digitális írástudás
  •       együttműködés
  •       esztétikai érzék
  •       helyesírás
  •       kreativitás
     Mivel a gyerekeknek új alkalmazásokat kellett használni, ezért elkészítettük előre a Kahoot kvízek megosztásához, a gondolattérképekhez, infografikai alkalmazásokhoz a videókat, amiket szintén az Edmodo felületén osztottunk meg tanítványainkkal.

    Az SNI-s BTMN-es tanulók is részt vettek a munkában, igaz, előfordult, hogy ők több segítséget, útmutatást igényeltek. A kezdeti nehézségek leküzdése után nagyon szép munkákat adtak be ők is.

      Először elkészítettük a kerettörténetet, ami itt látható.





Feladatok:

Mivel mi az Edmodo felületén dolgozunk a tantermen kívüli digitális munkarendben, így itt adtuk ki a tanulóknak a feladatokat, amik évfolyamonkénti bontásban itt láthatók.

3. évfolyam: Tanulás a jövőben rajzban elmesélve
4. évfolyam: E-book kontra hagyományos könyv
5. évfolyam: Digitális világ jövője gondolattérképpel
6. évfolyam: Digitális világ jövője gondolattérképpel
7. évfolyam: Internetbiztonság, digitális világ
8. évfolyam: Internetes térképek; Elképzeléseim az informatika jövőjéről


3. évfolyam: Tanulás a jövőben rajzban elmesélve
A tanulóknak még nincs informatika órájuk, így voltak akik papíralapon készítették el a feladatot, amit digitális formában juttattak el hozzánk.


Szinte mindenki úgy képzeli a jövő oktatását, hogy tableten fognak a gyerekek tanulni. Több tanulónál megjelent a robot-tanár is. A gyerekek most érezték át igazán, hogy a digitális eszközök nemcsak játékra valók, hanem a tanulásban is segítenek minket.


4. évfolyam: E-book kontra hagyományos könyv

A gyerekeknek az e-book-ot és a hagyományos könyvet kellett összehasonlítani.
Előzetesen úgy gondoltam, hogy biztosan az e-book-ot fogják választani a gyerekek, de nem így történt. Többen említették, hogy ők jobban szeretik a papíralapú könyvet, főleg azokat, amikben kép is van.

Egy gondolattérképen gyűjtöttük össze a gyerekek véleményét.



5.-6. évfolyam: Digitális világ jövője gondolattérképpel


Nagyon érdekes gondolatokat fogalmaztak meg a gyerekek, amiket a popplet.com oldalon gondolattérképen el is készítettek. 
Sajnos voltak technikai gondok, amikor nem tudták a gyerekek pl. tableten megnyitni az adott alkalmazást. Akkor ajánlottam nekik más ingyenes alkalmazásokat a Google Play áruházból, amiket ügyesen le is töltöttek és sikeresen használtak. Volt olyan gond is, hogy a képet az általam ismertetett módon nem tudták lementeni, de ekkor mindenki képernyőképet készített, amit fel is töltött.

Néhány érdekes ötlet:
  •       robot háziállatok
  •       toronyórák digitálisak lesznek
  •       lebegő autók, önvezető autók
  •       digitális oktatás
  •       robotok mindenütt
  •       mesterséges intelligencia

Több tanuló kutatómunkát is végzett az interneten, főleg a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.


A legérdekesebb gondolattérképekből egy kis kiállítás itt található.



7. évfolyam: Internetbiztonság, digitális világ


Ezen az évfolyamon kitértünk az internetbiztonságra is a digitális világ jövője mellett. Mindenki választhatott a két téma közül, de sokan a két témából készítettek egy gondolattérképet.
Az internetbiztonsággal kapcsolatban legtöbbször felmerült kifejezések:
  •       jelszó
  •       hacker
  •       vírusirtó

Nagyon jó, hogy a gyerekek tudják, mire kell figyelniük az internet használatakor. Remélem, be is tartják ezeket.
A digitális világ jövőjénél a legérdekesebb elképzelések:
  •       Facebook VR
  •       botok a közösségi platformokon
  •       digitális oktatás


Egy kis kiállítás a 7. osztályosok munkáiból:




8. évfolyam: Internetes térképek; Elképzeléseim az informatika jövőjéről

Ezen az évfolyamon több feladatot kaptak a tanulók, amiket többen csoportban oldottak meg. Ők már sok alkalmazást ismertek, ezért olyanokat kerestem számukra, amik újszerűek és kihívást jelentenek számukra is.
Így alkottak képregényt, kvízeket, keresztrejtvényt is.

Ráhangolódásként egy játékkal játszottak a gyerekek a https://www.geoguessr.com/ oldalon, amelyben földrajzi ismeretüket tesztelhették. A vélemények szerint azért akadtak benne nehezebb feladatok is.

Vélemények az internetes térképekről és a játékról:



Néhány alkotás a 8. osztályosoktól:






Értékelés, ellenőrzés:

Megadtuk előre az értékelés szempontjait, amit az Edmodo felületén osztottunk meg a tanulókkal.


Gondolattérkép

kiváló
minden ág kidolgozott
saját vélemény van
az egyes ágak félig kidolgozottak
saját vélemény van
megfelelő
az egyes ágak alig kidolgozottak
saját vélemény van
nem megfelelő
az egyes ágak alig kidolgozottak
saját vélemény nincs


Keresztrejtvény

kiváló
a meghatározások érthetőek, helyesen megfogalmazottak
helyesírás hibátlan
a meghatározásokban néhány nyelvhelyességi hiba van
helyesírás hibátlan
megfelelő
sok a nyelvhelyességi hiba
helyesírásban 1-2 hiba van
nem megfelelő
sok a nyelvhelyességi hiba
helyesírásban sok a hiba


Kahoot kvíz

kiváló
kvízkérdések, válaszok hibátlanok
sikeres megosztás
kvízkérdésekben, válaszokban 1-2 hiba van
sikeres megosztás
megfelelő
kvízkérdésekben, válaszokban sok hiba van
sikeres megosztás
nem megfelelő
kvízkérdésekben, válaszokban sok hiba van
a megosztás nem megfelelő


Minden beküldött feladatra, véleményre, gondolatra a tanulók kaptak visszajelzést, hiszen az Edmodo felületén erre is lehetőség van.

A gyerekek dolgoztak önállóan, illetve 8. osztályban csoportban is. Jó volt látni, ahogyan a csoporttagok egymás között beosztották az egyes feladatokat, megbeszélték, ki mit vállal be.

Az elkészült munkák felkerültek egy közös Linoit felületre, így bárki megnézheti, illetve ki is próbálhatja a Kahoot teszteket.

A Linoit felület itt található.

Ez a témahét más volt, mint az eddigiek, reméljük, azért így is sikerült a tanulóknak érdekes, hasznos alkalmazásokat mutatni. Az itt megszerzett ismereteket pedig remélhetőleg a későbbiek során is tudják hasznosítani.

Végül álljon itt projekttervünk és egy rövid összefoglaló projektünkről:

Projektterv