DTH2023


Iskolánk ebben a tanévben is aktív részese volt a Digitális Témahétnek, melyre március 27-31. között került sor. A hagyományoknak megfelelően minden tanuló aktív részese volt a projektnek.

A témaválasztás idén egyszerűbb volt, mint az elmúlt években, hiszen iskolánk névadójának, Petőfi Sándornak az emlékévét tartjuk, ezért csatlakoztunk az iskolai Petőfi programsorozathoz és a Költészet hetéhez is. 

Projektünk címe:
                                         Petőfi Sándor nyomában


Kollégáimmal ötletbörzét tartottunk, hogy az egyes tantárgyakon belül milyen produktumokat tudnának készíteni a tanulók, ezekhez milyen digitális eszközöket lehetne használni.  Az osztálytanítókkal és a szakos tanárokkal együttműködve megbeszéltük osztályokra lebontva a feladatokat figyelembe véve az életkori sajátosságokat és a meglévő ismereteket is.

Elkészítettünk egy gondolattérképet is a könnyebb áttekinthetőségért, ami a projekt során mindig bővült újabb és újabb ötletekkel.


Programsorozatunk a március 15-i megemlékezéssel indult. A 3. osztályos tanulóink az iskolában és a községben is nagy sikerrel adták elő az ünnepi műsort  tanítóik, Nagyné Folkmayer Enikő és Nagy Edina  felkészítésével.



Az 1. osztályosok egy óriásposztert kaptak, amit kiszíneztek, majd össze is állítottak tanítójuk Tóth-Dömötör Erika irányításával. A jó hangulató foglalkozások során a színezést követően megzenésített Petőfi verseket néztek, hallgattak, interaktív feladatokat oldottak meg.


A 2. osztályosok Senviczki Miklósné irányításával papíralapon kalandjátékot terveztek Petőfi Sándorhoz kapcsolódóan. Az önszerveződő csoportok megrajzolták, kiszínezték a kalandjáték pályáját, megírták a játékhoz kapcsolódó kérdéseket, amikhez megírták a válaszokat is. A kalandjáték digitalizálásában a 3. osztályos robotika szakkörösök segítettek Tuboly Rita tanárnő irányításával.

Az alsós kalandjátékról részletes leírás olvasható itt.
A kalandjáték itt érhető el.

3. - 8. osztályos tanulóink a Padlet felületen kapták a feladatokat, segítséget, leírásokat, illetve az értékeléseket is. Minden évfolyamon ide töltötték fel a gyerekek az elkészült munkáikat, illetve itt tudták megnézni társaik alkotásait is. A felület megismerését követően elkezdhették a gyerekek a munkát csoportokban illetve egyénileg is.

A kapott feladatok egy része  évfolyamonként azonos volt..

Azonos feladatok:
Első feladatként felmértük a tanulók meglévő ismereteit Petőfi Sándorhoz kapcsolódóan egy Mentimeter segítségével.
A 8. osztályosok eredménye itt látható.

A többi osztály eredménye itt tekinthető meg.

A 2. azonos feladat szófelhő készítése volt Petőfi Sándor egy szabadon választott verséhez. Ehhez a feladathoz a Wordart alkalmazást használtuk. Míg a 3-4. osztályosok főként az Anyám tyúkja, illetve a Nemzeti dal című vershez készítettek szófelhőket, addig az 5. osztályosok a János vitézhez, a 6-8. évfolyamosok pedig választottak kevésbé ismert Petőfi Sándor verseket is. Fontos szempont volt, hogy a szófelhő alakja kapcsolódjon a vershez. 

Az elkészült szófelhők itt tekinthetők meg.

A legjobb munkák nyomtatás és laminálás után kikerültek iskolánk folyosójára, ahol nemcsak a gyerekek, hanem az iskolába érkező szülők is megtekinthették azokat. Jó volt látni, ahogyan az első osztályosok olvasgatták a szófelhőben található szavakat az óraközi szünetekben.


A 3. évfolyamon a Mentimeter, a Wordart, PowerPoint alkalmazások mellett kerestek a tanulók Petőfi Sándorról képeket, amikből puzzle-t készítettek. Ehhez a következő puzzle készítő alkalmazást használtuk. A gyerekek alkottak könnyebb és nehezebb puzzle-t. Nagyon jó volt látni, ahogyan a saját játékukkal játszottak, majd megállapították, hogy az általuk készített játék túl könnyű volt, ezért nehezebbet kell készíteni, amit meg is tettek.


A 3. osztályos tanulók segítettek a 2. osztályosoknak a kalandjáték pályájának elkészítésében, valamint a QR kódok létrehozásában is.

3. osztály összes feladata ezen a Padlet felületen érhető el.

A 4. osztályosok ebben a tanévben kezdték el az informatikát, így számukra ismeretlen volt a szófelhő készítése. Szerencsére könnyen elsajátították a használatát, így szép munkák születtek. Több órán keresztül dolgoztak a képregénnyel is, amihez a StoryBoardthat alkalmazást használtuk.  Ők is készítettek önszerveződő csoportokban papíralapon kalandjátékot, kérdésekkel, válaszokkal. Mivel nem ismerték még a PowerPoint alkalmazást, így eleinte lassabban tudtunk haladni, de végül elkészültek a pályák és a QR kódok is.



A tanulók munkái ezen a Padlet felületen tekinthetők meg.

A felsős tanulóink nemcsak szófelhőt készítettek, hanem könyvjelzőket is a Microsoft Publisher alkalmazással. A könyvjelző méretének, alakjának megbeszélését követően a tanulók önállóan díszítették a könyvjelzőket, tettek rá képeket, idézeteket, A munkák közül a kollégák kiválasztották a 2 legkreatívabbat, amit nyomtatás és laminálás után megkapott az iskola minden tanulója és dolgozója. A fiúk és a lányok más-más könyvjelzőt kaptak. Nagy volt az öröm, amikor a könyvjelző készítői meglátták a saját munkájukat. 


Felső tagozaton minden évfolyamon 1-1 témát dolgoztak fel a tanulók Petőfi Sándorhoz kapcsolódóan.

5. osztály: Petőfi Sándor: János vitéz
6. osztály: Petőfi Sándor szerepe a magyar történelemen
7. osztály: Szobrok Petőfi Sándorról
8. osztály: Emlékhelyek határon innen és túl

5. osztályban kapták talán a legnehezebb feladatot a gyerekek, hiszen digitális kalandjátékot készítettek a János vitéz című műhöz kapcsolódan. Önszerveződő csoportokban elkészítették papíralapon a pályarajzot, felvázolták a díszítőelemeket is, megírták a kérdéseket és a válaszokat, amit a PowerPoint alkalmazással digitalizáltak. A pálya elkészítése könnyen ment a tanulóknak, de a hiperhivatkozások elkészítése már nagy figyelmet igényelt.  Elkészítették a QR kódokat, amiket betettek a megfelelő helyre, majd tesztelték a munkájukat: beolvasták a QR kódokat a saját eszközükkel, megnézték a hiperhivatkozásokat.
A kalandjátékokat végül összegyűjtöttük, így egy egész kalandjátékgyűjteményt alkottak a gyerekek.




Kalandjáték részletes leírása itt olvasható.
5. osztály Padlet felülete


A 6. osztályosok idővonalat is készítettek, ahol megjelenítettek néhány eseményt Petőfi életéből. A feladat nem volt egyszerű a gyerekeknek,, de azért születtek sikeres megoldások. 
A gyerekekkel beszélgettünk a mém fogalmáról, illetve a mozaikképekről is. A Padlet felületen több alkalmazás közül választhattak, így mindenki megtalálta a számára legjobban használható alkalmazást.




6. osztály Padlet felülete

A 7. évfolyamon a képzőművészet témája állt a középpontban: a gyerekek egyrészt szobrokat, alkotásokat kerestek Petőfi Sándorról, amiből lapozható könyvet készítettek, másrészt maguk is alkottak mémet, illetve mozaikképet.


7. osztály Padlet felülete

A 8. évfolyamosok is önszerveződő csoportokban dolgoztak. Volt olyan csoport, amelyben az egyik tanuló a saját telefonján keresett információkat, képeket, amiket megosztott a társaival. A lapozható könyvbe térképet is kellett tenni, ahol megjelölték a dokumentumban említett helyszíneket. A talált információkból először Word dokumentumot készítettek a csoportok, amit pdf formátumban mentettek el, majd feltöltés után elkészülhetett a lapozható könyv, amihez a flipbookpdf.net oldalt használtuk.

8. osztály Padlet felülete

A természetjáró szakkörösök Káposzta Ildikó tanárnő vezetésével megkeresték, milyen emléket állítottak településünkön Petőfi Sándornak. Az időjárás ugyan nem volt kegyes a sétához, de a tanulókat még ez sem zavarta, hiszen vidáman fényképezkedtek az utcanévtábláknál.



Az interneten talált információkat felhasználva a tanulók készítettek lapbook-okat is, amiket az iskola aulájában állítottunk ki. Az óraközi szünetekben mindig voltak tanulók, akik nézegették, olvasgatták a
  kiállított munkákat.


A  lapbook mellett a gyerekek készítettek illusztrációkat Petőfi Sándor verseihez. Az elkészült rajzokból kiállítást szerveztünk, ami verseny is volt, hiszen minden osztály diákönkormányzati képviselője, valamint iskolánk minden dolgozója  szavazhatott alsós és felsős kategóriában az első 3 helyezettre. 





A Petőfi programsorozatunk záró rendezvényei közé tartozott az alsós és felsős szavalóverseny, valamint a felsős Petőfi vetélkedő, ahol a gyerekek számot adtak arról, mennyire figyeltek a projekt során.

A versmondóversenyen 2 ötödik osztályos fiú az Anyám tyúkja című verset rappelte el, amihez klipet is készítettek a család segítségével.



Számunkra nagyon fontos a tanulói visszajelzés, ezért minden évfolyamon a Mentimeter segítségével a gyerekek kiválaszthatták a számukra legjobb, legérdekesebb alkalmazásokat.

A legérdekesebb az 5. osztályos tanulók többsége számára a kalandjáték volt, amin nagyon sokat dogoztak, de az eredménnyel minden csoport elégedett bolt.



Projektünkről a Kisalföld vármegyei újságban is írtak.

Végül álljon itt egy összefoglaló videó: