Határtalanul 2024

Élménybeszámoló

Határtalanul program 2024. április 23-26.

Úticél: Szlovákia, Felvidék, Gömör megye

A pályázat címe : Gömörország kincsei

Előkészítő óra : Rábapatonán

Előkészítő óra: Enesén

1. nap:

1.       Az indulás Rábapatonáról történt 7 órakor, majd felvettük az enesei diákokat és kollégákat.

Sajnos egy kislány megbetegedett, így aznap reggel keresett a kolléganő helyette utazó diákot.  Így kicsit késve indultunk

Dél körül értünk Fülek várához, ahol találkoztunk az idegenvezetővel , Vörös Attilával ,aki igen nagy tudású, jó kapcsolatokkal rendelkező, kedves embernek bizonyult.

Megtekintettük Fülek várát, az ott létesített múzeumot is megnéztük, majd a vár alatt húzódó bunkerben is tettünk látogatást.

Tovább indultunk Ajnácskő várához, ahova ki túrával jutottunk fel.

A várból páratlan kilátás tárult elénk. Attila mesélt nekünk a környék állat- és növényvilágáról.

Útközben megálltunk Feleden, ahol tiszteletünket tettük az utolsó aradi vértanú Vécsey Károly emlékművénél.

Megálltunk Rimajánosiban  is, ahol egy Árpád-kori templomot néztünk meg, illetve egy kolostor helyét, ahol a Pray-kódexet másolták

Ezek után érkeztünk a szállásra , amely Kokava Líneán , egy sípálya mellett található.

A szálláson 6 ágyas szobák voltak, a folyosón közös fürdővel és WC-vel. A wc-hez nem volt kulcs, ami nem kis riadalmat okozott, tekintve, hogy rajtunk kívül még két csoport volt ott elszállásolva. Az enesei lányok és nevelőik egy kis erdei faházban kaptak szállást a főépület mellett- sokkal jobb körülményekkel. Az étel kiváló és bőséges volt minden nap. Ha valami problémánk volt, igyekeztek megoldani.

2. nap:

1.     Sajnos az időjárás rosszabbra fordult, egész nap esett, így a túrát másnapra halasztottuk.

Rimaszombatra látogattunk el, ahol megnéztük az egyik főteret Tompa Mihály szobrával, majd a Gömör-Kishont Múzeumot. Ezek után tettünk egy sétát a másik főtérre, ahol a  régi vár nyomait is felfedeztük. Megnéztük Blaha Lujza szobrát.

Ezek után indultunk Hanvára, ahol találkoztunk a hanvai alapiskola diákjaival. Vittünk nekik egy kis ajándékot, amelyet a rábapatonai Tutti KFT  biztosított nekünk.

Találkoztunk Igó Sándor helyi fafaragó és festő művésszel , akinek már az édesapja is ezt a mesterséget űzte. Megtekintettük a helyi művészek kiállítását, köztük Igó Sándor faragásait.is.

Hanván tiszteletünket tettük Tompa Mihály sírjánál és megnéztük azt a paplakot, ahol szolgálatát töltötte.

Hazafelé útba ejtettük Zsíp települést, ahol egy nagyon régi református templomot látogattunk meg.

3. nap:

Ezen a napon már az időjárás jobbra fordult. Először az Andrássyak betléri kastélyát látogattuk meg. Tettünk egy sétát a parkban is, majd bejártuk a kastélyt.

Útba ejtettük Rozsnyó városát is, ahol a főtéren tettünk egy  kis sétát.

Megálltunk Gombaszögön is, ahol a pálosok templomának romjait néztük meg, és körbejártuk az ottani táborhelyet, kipróbáltuk a lengőhidat és az óriás hintát.

Végül sor került a túrára a a derecsényi karszt völgyében. egy kis patak mellett óriáspáfrányok között haladtunk két barlang felé, amelyben még az ősemberek és mindenféle állatok is laktak.

Este kipróbáltuk a szállás közelében található kalandpályát és megnéztük a helyi lovakat is.

4. nap:
Ezen a napon már hazafelé indultunk. Előtte megismerkedtünk egy magyar nemzetiségű helyi vállalkozóval ,Hanyas Erikkel , aki az Ipoly Szállót üzemelteti panziót  üzemelteti.

Kelet felé indultunk és megtekintettük a csetneki templomot, ahol nagyon régi falfestményeget találtak. A temetőben meglátogattuk Gyöngyösi István sírját is.

Ezek után Jolsvára vezetett az utunk, ahol a nagyon romos  Koháry-kastély t néztünk meg, sajnos csak kívülről.

Végül Hrizsnyóra látogattunk el, ahol egy nagyon régi templomot néztünk meg ismét.

Ezek után indultunk haza. Útközben megálltunk a bábolnai Mc’Donalds -ban és elköltöttük a Tankerület által biztosított ellátmányt.

Fél 7-kor értünk Rábapatonára.