Meet and Code

  
         
A CodeWeek keretében került sor iskolánkban a Meet and Code eseményünkre, a Táncolj, Edison-ra.



A Rábapatonai Iskolásokért Alapítvány sikeresen pályázott, így 7 db Edison robottal gazdagodott iskolánk, melyet ezen az eseményen programoztunk, kódoltunk.

Először megismerkedtek a gyerekek az Edblocks alkalmazással, amelyben készítettek egyszerű programot, amely egy alakzatot rajzolt ki. A programozás során jöttek rá a diákok, hogy pl. a fordulás szögét nem tudják pontosan megadni az Edblocks-ban, csak azt, hány másodpercig forduljon a robot és így nagyon nehéz beállítani pl. a 90 fokos fordulást. Amíg a robot végrehajtotta az utasításokat, addig a gyerekek figyelték, hol a hiba, majd megbeszélték, hol kell javítani a programon.


Megbeszéltük, hogy természetesen van olyan programozási felület, ahol a fordulás szögét pontosan meg lehet adni, ez pedig az Edscratch környezet. A gyerekeknek ez a felület már ismerős is volt a Scratch-ből. Még az angol nyelvű utasítások sem jelentettek nehézséget a tanulóknak. 

Azt a feladatot kapták, hogy építsenek pályát, majd programozzák le Edisont úgy, hogy minél pontosabban menjen végig a pályán. A gyerekek nagy lelkesedéssel kezdtek neki az építésnek, ahol figyelniük kellett arra is, hogy milyen szélesen helyezik el a pálya alkotóelemeit. Rájöttek arra is, minél bonyolultabb pályát készítenek, annál nehezebb lesz leprogramozni az útvonalat. Volt olyan páros, amelyik még az emelkedőt is kipóbálta. Sok próba, tesztelés előzte meg a végleges programozást, de a gyerekek nem adták fel. Minden csoport arra törekedett, hogy a robot pontosan menjen végig a pályán.

A pályaépítésről néhány kép:



A pályák programozása:









A foglalkozás végén került sor a robotok táncversenyére. Közösen kiválasztottunk egy zenét, amire mozgást, fényhatásokat programoztak a gyerekek. Mindenki ötletét figyelembe véve született meg a koreográfia, amit minden robotra rátöltöttek a gyerekek. A legnehezebb rész azonban ezután következett: hogyan is helyezzék el a robotokat, hogy ne ütközzenek össze és kijöjjön a beprogramozott alakzat is. Mindenki gondolkodott a megoldáson, meghallgatták egymást, kipróbálták az elgondolást, megbeszélték, mi volt a hiba. Végül mindenki örömére sikerült. (sajnos a zene akadozott)




A táncverseny után megbeszéltük, miért lehetséges, hogy a robotok mégsem egyszerre mozogtak. Volt, aki rájött, hogy mindez az elemek töltöttségétől függ. 

Nagyon jó hangulatban telt ez a foglalkozás, amelyen 5. és 7. osztályos tanulók vettek részt, akik vita nélkül, egymás ötleteit meghallgatva dolgoztak együtt. Jó volt átélni mindezt.

A gyerekek elmondták, hogy legjobban a pályaépítés, illetve a programozás tetszett nekik.

Köszönjük ezt a lehetőséget:)