Ebben a tanévben iskolánk
3 projektet szervezett figyelembe véve a tanulók életkori sajátosságait.
Az
elsősök a mesék világában jártak: a Scrach Jr alkalmazást használva tableteken
rajzoltak, animáltak.
A felsősök író, költő nevében készítettek Fakebook oldalt,
szófelhőket és QR kódokat. A 7-8. osztályosok digitális szabadulószobában is
jártak.
Iskolánk fő projektjében,
mely a Múltunk a jövőben címet
kapta, a 2-4. osztályosok vettek részt.
Tervezés:
A Digitális Témahét fő
eseményét hosszas tervezés előzte meg. Olyan témát kerestünk, amely a 8-10 éves
gyerekek számára érdekes lehet, illetve
kapcsolódik a tananyaghoz is. Végül úgy döntöttünk, hogy szűkebb
környezetünkkel, Rábapatonával ismertetjük meg tanulóinkat, hiszen ez a témakör olvasásórákon, környezetismeret órákon, valamint etikaórákon is szerepel a tananyagban. 5. osztályban pedig hon – és népismeret órákon szintén
előkerül a témakör.
Kidolgoztunk egy kerettörténetet, amit felolvastunk a
gyerekeknek.
Kerettörténet:
2050-ben a gyerekek azt a feladatot kapják, hogy teleportáljanak a 19. – 20. századi Rábapatonára és tudjanak meg minél több információt a régmúlt időkből, az ősökről. Segítsünk nekik ebben a feladatban!
Kerettörténet:
2050-ben a gyerekek azt a feladatot kapják, hogy teleportáljanak a 19. – 20. századi Rábapatonára és tudjanak meg minél több információt a régmúlt időkből, az ősökről. Segítsünk nekik ebben a feladatban!
Mivel kíváncsiak voltunk arra,hogy a gyerekek hogyan, milyen módon oldanák meg a feladatot. ezért kikértük a véleményüket.
A projekthálót a gyerekek véleményét figyelembe véve készítettük el.
A projekt fő céljai:
- szűkebb környezetünk a szülőfalunk megismerése
- hagyományápolás
- múlt megismerése
- digitális eszközök használata
- új alkalmazások megismerése
- kreativitás fejlesztése
- algoritmikus gondolkodsá fejlesztése
- szövegértés fejlesztése
- szociális kompetencia fejlesztése
Előkészületek:
A tervezést követően
körbejártuk a meglátogatni kívánt helyszíneket, ahol sight-okat készítettünk a
gyerekek számára. Összegyűjtöttük az információkat az egyes nevezetességekről.
Ebben segítségünkre voltak az IKSZT, a Polgármesteri Hivatal dolgozói, valamint
nyugdíjas kolléganőnk,.
Megkértük a szülőket, engedjék meg, hogy gyermekük
elhozhassa okoseszközét az iskolába. Kértük azt is, hogy a Sighter alkalmazást
is töltsék le. A szülők maximálisan partnerek voltak.
Megvalósítás:
Ráhangolódás
a témahét eseményeire:
Linoit
– Puzzle – JigsawPlanet (1 óra)
Mivel több osztály vett
részt ebben a projektben, így csoportokat alakítottunk ki, akik egy-egy Linoit
oldalon kapták a feladatokat.
Minden csoport először
egy puzzle-t rakott ki, amelyen egy besenyő harcos alakja rajzolódott ki. Megbeszéltük, mi köze van a besenyőknek
Rábapatonához, majd a csoportok maguk is készítettek Rábapatonát ábrázoló
képekből puzzle-t a JigsawPlanet alkalmazással. Fontos volt, hogy a könnyebb és
nehezebb puzzle-t fel is töltsék a csoport Linoit felületére.
Néhány, alsós tanulók
által készített puzzle:
Sighter
– Séta (2 óra)
A ráhangolódást követően elindultunk
felfedezni Rábapatona nevezetességeit. Közben feladat volt minél több sight
megtalálása, lefényképezése.
Utunk során a következő
helyszíneket érintettük:
római katolikus templom –
tájház – Büszkeségpont – Mária-oszlop - Tanítók könyve (iskola)
A gyerekeknek az
információkra nagyon kellett figyelniük, hiszen az iskolába visszatérve
feladatokat oldottak meg a látottakkal/hallottakkal kapcsolatban.
A Tájháznál nyugdíjas
kolléganőnk mutatta meg a gyerekeknek, hogyan is éltek régen Rábapatonán az
emberek. Mivel tanítványaival annak idején a honismereti szakkör keretében
gyűjtötték össze ezeket a tárgyakat, eszközöket, így nagyon érdekes
történeteket hallhattunk.
Szófelhő,
QR kód, rajz készítése: (1 óra)
A következő napon a
gyerekek a séta során látottakra, hallottakra visszaemlékezve készítettek
szófelhőket, amiket természetesen a felületre fel is kellett tölteni.
Nagyon kedvelt volt a QR
kód készítése, hiszen nagyon könnyen megtanulták a gyerekek a használatát.
Rábapatonával kapcsolatos kérdéseket rejtettek el a a QR kód alá, amiket az
utolsó napon fel is használtunk.
A 2. osztályosok a Paint
3D-ben is lerajzolták mi tetszett nekik legjobban a séta során.
Titkosírás,
kódfejtés: (1 óra)
A következő napon a
csoportok több feladat során mutathatták meg, mire emlékeznek Rábapatonával
kapcsolatban.
Feladatok a csoportoknak:
- anagramma: Harsányi Lajos papköltő egyik verseskötetének címét kellett kirakni. (Toronyzene)
- titkosírás UV tollal
- unplugged rajzos játék
- kódolás : Kiről nevezték el a tájházat?
- számzáras lakat kinyitása: Minek a tiszteletére készítették a Büszkeségpontot? Megfejtés az évszám az első számjegy nélkül. (1956)
Robotok,
programozás (4 óra):
A héten a gyerekek a
legjobban talán a robotokkal való „munkát” várták. Beebot méhecskét már
ismerték a gyerekek, mégis szívesen programoztak vele. Az Abacusan Studio Artec
robotkészlete éppen a témahét előtt érkezett meg iskolánkba, így az mindenki
számára újdonság volt. Nagy kedvvel kezdtek az építésbe a gyerekek, alkottak
állatkákat, épületeket, embereket. Amikor már könnyedén ment az építkezés,
akkor megbeszéltük, hogy a sétánk során látott nevezetességeket építsék meg,
amiket megpróbálunk le is programozni. De természetesen más, Rábapatonával
kapcsolatos épületet is elkészíthettek. Voltak, akik az építés mellett
programoztak is. Készítettünk egy robotot, ami körbejárta a megépített falut.
Az elkészített alkotások:
- besenyő harcos
- katica
- tájház
- kinti tanterem projektorral
- templom
- Rába-híd
- erdő
- emberek
- tanár néni
Az elkészített alkotások:
- besenyő harcos
- katica
- tájház
- kinti tanterem projektorral
- templom
- Rába-híd
- erdő
- emberek
- tanár néni
A kisebbek között volt,
aki Kodu-ban építkezett.
QR
kódok olvasása, feladatlap kitöltése (1 óra):
A Digitális Témahét
utolsó napja a QR kódok olvasásáról szólt. A gyerekek által készített kódokat
kinyomtattuk és elhelyeztük az iskola folyosóján, illetve 2-4. osztályokban is
egyet-egyet. A kódokra adott válaszokat egy feladatlapon rögzítették a gyerekek.
Természetesen a kérdések itt is Rábapatonához kapcsolódtak.
Feladatlapok
(Megjegyzés: Hősök tere Rábapatonán és Budapesten is található, így mindkét megoldást elfogadtuk.)
(Megjegyzés: Hősök tere Rábapatonán és Budapesten is található, így mindkét megoldást elfogadtuk.)
Értékelés:
- A csoportok Linoit felületét közösen értékeltük, megnéztük, milyen feladatokat késíztettek a gyerekek,, használták-e a megadott alkalmazásokat.
- A csoportok értékelték saját munkájukat is: elmondták, hogy mindenki aktívan dolgozott a feladatok során.
- Az utolsó napon a kitöltött feladatlapokat kijavítottuk, értékeltük, megbeszéltük a tanulókkal ahelyes válaszokat.
Bemutatás:
A Digitális Témahéten
készült alkotások Linoit felületen jelentek meg.
Néhány oldal a gyerekek munkáiból:
Az elkészült kiállítást
bemutattuk a többi osztálynak is: egy robot járta körbe a megépített
épületeket.
Meghívtuk a bemutatóra
Molnár-Nagy Béla polgármester urat, aki szívesen tett eleget ennek a
felkérésnek. A gyerekek kezdetben kissé megszeppenten beszélgettek vele a
község nevezetességeiről, a múltról. Polgármester úr nagyon érdekes
történeteket mesélt a Rába-hídról, kiemelte, milyen fontos a nevezetességek
megismerése. A beszélgetés végén megtekintette mini kiállításunkat is.
Vélemény:
Nemcsak mi értékeltük a
gyerekek munkáját, hanem megkérdeztük az ő véleményüket is arról, hogyan
érezték magukat, mi tetszett a legjobban. Ezt is digitális módon egy
közvéleménykutatással készítettük el.
Eredmény:
Nagy örömünkre, minden
használt alkalmazás tetszett a gyerekeknek. Meg is kérdezték, mikor lesz újból
ilyen hét. Az együtt dolgozás, a közös munka is nagy tetszést aratott.
Néhányan válaszoltak a
mentimeter.com oldalon feltett kérdésünkre is, melynek eredménye itt látható:
A válaszokból is látszik, hogy a gyerekek nagyon jól érezték magukat, több új alkalmazást megismertek, körbejárták településük központjában található nevezetességeket, amelyekről új ismereteket is szereztek. Tanultak, de másképpen, mint a megszokott. Látták azt is, hogy okoseszközeik mennyi minden hasznos dologra használhatók.
Végezetül álljon itt egy összefoglaló videó a hét eseményeiről:
"Egyetlen nap sem vész kárba, melyen tanultál valamit."
(Dabid Eddings)